Augmented Reality (AR) is veel meer dan een cool marketing speeltje. Het is een technologie die de mogelijkheid biedt om de manier waarop we werken drastisch te veranderen. Enkele voorbeelden:
Technici en buitendienstmedewerkers ondersteunen bij het repareren en onderhouden van apparatuur. AR technologie kan werknemers met de digitale wereld verbinden en de productiviteit, efficiëntie en veiligheid op de werkplek verbeteren. Deze digitale gebruikerservaring met AR zal de manier waarop werknemers complexe taken uitvoeren veranderen;
De komende vijf jaar zal AR ook de manier waarop bedrijven met hun klanten communiceren ingrijpend veranderen;
Ook in de communicatie en educatie zijn reeds vele toepassingen die het mogelijk maken om op een speelse wijze informatie tot je te nemen en te delen.
Augmented Reality is al geruime tijd geen sciencefiction meer. Het is hier en nu en het zal de manier waarop we leren en met elkaar in contact komen veranderen.
De nieuwste AR technologie is, in combinatie met cloud-gebaseerde diensten en mobiele toepassingen, een driver voor innovatie.
Reparaties uitvoeren
Onlangs introduceerde Teamviewer al een AR variant waarmee technici op locatie kunnen communiceren met specialisten op de zaak om zodoende snel en efficiënt een oplossing te vinden voor een storing. Denk aan de fabriek waar een machine defect is of de computerzaal waar snel hulp nodig is bij een router maar de specialist kan nu niet direct ter plaatse komen. Augmented Reality is in al deze gevallen een sterke ondersteunende tool die de productiviteit van de medewerkers sterk zal verhogen.

Ook bij ASML deed men reeds testen en een sessie met integratie van Microsoft Teams, waarbij onder andere een expert in Wilton en een field engineer op locatie samen een serviceactie uitvoerden. De technicus in het veld had niet alle ervaring en kennis, maar heeft de actie toch kunnen uitvoeren. Een paar weken later in Taiwan waren er meer dan tien mensen aan het meekijken; deskundigen uit Veldhoven, in Wilton en bij de klant keken mee bij een engineer in de cleanroom.” Zo kunnen de juiste experts vanuit verschillende werelddelen meekijken en aanwijzingen geven voor een servicehandeling op locatie in een ander werelddeel. Naast het bundelen van kennis, wijst Peusens op de voordelen voor duurzaamheid en het welzijn van medewerkers, die niet meer de halve wereld hoeven over te vliegen. Lees hier meer over deze ASML testen
Communicatie en customer service
De belangrijkste prioriteiten van managers die verantwoordelijk zijn voor de communicatie met de klant zijn nog altijd: verbetering van de klanttevredenheid, verhoging van de omzet per klant, vermindering van de churn rate en vermindering van de kosten.
Laten we eens kijken naar een voorbeeld hoe AR kan helpen om de klanttevredenheid te verbeteren en de omzet te verhogen.
Één van de recente thema’s van de klantcommunicatie is het persoonlijker en tastbaarder maken van berichtenverkeer.
Je kunt hierbij denken aan rich media messaging diensten zoals onder andere WhatsApp, WeChat en Facebook Messenger. Deze platformen combineren drie cruciale marketing aspecten:
- Beelden, video en audio die de promotie van je product of dienst tot leven brengen;
- Zeer doelgericht door de mogelijkheid om je doelgroep uiterst nauwkeurig te bepalen;
- De mogelijkheid voor de klant om moeiteloos te reageren op de promotie op een natuurlijke en gemoedelijke manier.
Ondanks deze mooie combinatie zijn deze mediapromotie boodschappen van vandaag de dag alleen nog maar levendig op het scherm te zien. Introduceer AR en ze komen tot leven in de echte wereld.
Denk bijvoorbeeld aan een reisorganisatie die een nieuw resort aan de Middellandse Zee opent. In plaats van alleen maar video’s te tonen kun je als klant het resort helemaal verkennen met behulp van je smartphone en AR.
Ook zie je voorbeelden bij meubelbedrijven zoals Ikea die hun klanten al apps aanbieden waarmee je kunt zien hoe een item er in je huis uit zou zien door een 3D-model in de live-feed van een smartphone te plaatsen.
Het gebeurt nu
AR verandert de toekomst van het werken, consumeren en leren en het gebeurt nu. Van nutsbedrijven, bouw, infra (denk aan onze KLIC App met Augmented Reality ) en productie tot overheid, detailhandel en entertainment. De adoptie zal enorm toenemen als de verschillende sectoren enorme productiviteitsstijgingen realiseren, die ze al jaren niet meer hebben gezien.
Maar AR gaat ook verder
AR-technologie kan ook buiten de activa-intensieve industrieën een aanzienlijke impact hebben. Verzekeringsexperts kunnen bijvoorbeeld schade aan een object registreren met behulp van een senior verzekeringsadviseur.
En veel dichter bij huis kan een gemeente middels AR technologie op je eigen smartphone uitleg geven over zaken die gebeuren of gaan plaats vinden in je eigen straat. Onlangs nog kregen wij opdracht voor de bouw van een Branded AR App die ingezet gaat worden door een gemeente. Bewoners, bezoekers en scholen kunnen straks middels Augmented Reality een afwatering technologie bekijken die wordt ingezet in de strijd tegen het overstromen van straten. Ook de nieuwe ontwikkelingen in de stad kunnen hier aan toe worden gevoegd. Leuk, leerzaam en informatief.
Meer weten?
Ondanks dat Deeplearning en AI op dit moment hot zijn, adviseren wij je vandaag nog beginnen met het plannen van jouw AR-strategie. Je concurrenten zitten niet stil en zijn hier ook mee bezig. Binnenkort zal AR een basisvereiste zijn voor elke klantcommunicatiestrategie.
Wil je ook weten hoe Augmented Reality voor jouw bedrijf, de productiviteit of klanttevredenheid kan verbeteren? Vul dan hiernaast je gegevens in en dan maken we snel een afspraak voor een online meeting.